Monday, September 20, 2010

Ντίμα Μποβαράτ

Moebius Ship γλυπτό του Tim Hawkisnson
Μου λέει τους καημούς του πάντα. Δεν ξέρω πως τού μπήκε η ιδέα να με ονομάσει δεύτερο πατέρα του μα θα ήταν γιος να τον καμαρώνει κανείς. Από μικρός κράτησε το μαγαζί, οι γονείς έφυγαν να εργαστούν και να φέρουν καλά και προκοπή. Εκείνος έμεινε στο πόδι τους όχι μόνο με την έγνοια του μαγαζιού αλλά και με την ευθύνη του μικρότερου και ρέμπελου αδερφού. Όταν την αγάπησε, όταν αγαπήθηκαν όπως νόμιζε, μου την έφερε να την γνωρίσω. Έμεναν στα κενά τους στη βιβλιοθήκη της Ε. Γ. και διάβαζαν. Με τι φροντίδα της έδειχνε εικόνες και λέξεις και της εξηγούσε τα πολλά που με άσβεστη δίψα μάθαινε... Με τι πουριτανική σοβαρότητα την αντιμετώπιζε για να μην την εκθέσει... Σαν αποφοίτησε κι ενώ είχε υποτροφία για θερινό πρόγραμμα κι εύκολα θα εξασφάλιζε κι άλλην για τα μεταπτυχιακά του, αποφάσισε μετά μια βδομάδα να πάει στις χρυσοφόρες χώρες του Κόλπου να δουλέψει, να μαζέψει λεφτά και να την αρραβωνιαστεί κατά το πρέπον, του χρόνου το καλοκαίρι. Σήμερα μου έστειλε απελπισμένο μήνυμα πως εκείνη είπε το "ναι" στον πρώτο που εμφανίστηκε στις σκάλες του πατρικού της και ζήτησε το χέρι της. Σκέφτηκε το χαμένο χρόνο, το πόσους δρόμους ανηφόρισε λοξοπατώντας χάριν του μέλλοντος, του σχεδόν απτού μέλλοντος. Έπειτα, δεύτερο συμπληρωματικό σημείωμα ζητώντας μου μια χάρη: να του πω τα πέντε βιβλία που θα ξεδιάλεγα από τη βιβλιοθήκη μου ως θησαυρούς. Ήθελε την παραμυθία μέσα από πλοκές και μύθους, να σταθεί ένα βήμα πίσω από την θλιβερή έκπληξη που μόνον ένας αγαπημένος άνθρωπος μπορεί να μας φιλοδωρήσει.
Κι έτσι, βγάζοντας την εικόνα, φάνηκε η σκιά από το κάδρο της Ντίμας Μποβαράτ.

-Παραλλαγμένα περιστατικά βέβαια, όπου το Ντίμα είναι τυπικό όνομα κοριτσιού (σημαίνει σύννεφο που φέρνει βροχή) και το Μποβαράτ είναι υβρίδιο τυπικής κατάληξης επιθέτου ιορδανικής οικογένειας και ηρωίδας του Φλωμπέρ...

Labels: , , ,

Sunday, September 19, 2010

Πώς γίνεται η ντεμί σαιζόν

Με ελάχιστα υλικά
και συχνά με άρνηση των πραγματικών συνθηκών του παρόντος.

Τη μέρα ο ήλιος ντάλα (κι ας λέει το λεξικό πως απαντά μόνο στη φράση ντάλα μεσημέρι- όπως κι αν το χρησιμοποιήσεις ο κοντόφθαλμος ορθογραφικός Προκρούστης θα το υπογραμμίσει με μικρές κόκκινες τελείες σα συρμή αιμάτινη). Ζέστη. Κάποια παιδιά στη σχολή φορούν ακόμα τις βερμούδες τους, για να υπογραμμίσουν ότι δεν παραδέχονται πως το διάλειμμα τέλειωσε.
Με ελάχιστα υλικά.
Το βράδυ, απόψε, δεν έχεις τίποτα επείγον, πουθενά να πας με το βλέμμα στο ρολόι.
Πηγαίνεις στο μαγαζί της γειτονιάς, τίποτα αναγκαίο, λίγη θεωρία ανθρώπων και προσώπων μόνον.
Ανεβαίνοντας τις σκάλες στο γυρισμό φτάνεις εξώ από της γειτόνισσας που μένει κάτω. Έβγαλε στο διάδρομο τη σόμπα της κηροζίνης για να την καθαρίσει και ίσως να της αλλάξει φίλτρο. Ήταν σκονισμένη η κόκκινη λαμαρίνα της.
Κι ενώ ντάλα, κι ενώ βερμούδες, κι ενώ πρωινιάτικα επιμένει το γιασεμί να ραντίζει τις αισθήσεις, η προεργασία έφτιαξε με το τίποτα τη φάτνη του χειμώνα.

Labels: ,

Αυλαία και πάλι

Μετά του καλοκαιριού τα όσα και τα τόσα (και δεν θα τους άξιζε άραγε η απαρίθμηση ή η επαναφήγηση;),
μετά του Ραμαζανιού τις λίγες μέρες που πέρασα στο ήσυχο σπίτι,
μετά την εκδρομή στα καθώς ταιριάζει αλμυρά νερά της Μεσογείου,
μετά τις ετοιμασίες, τις φωτοτυπίες, τις αναρτήσεις, τις υπογραφές, τους προγραμματισμούς,
τώρα είναι η ώρα της αυλαίας.
Πάντα πίστευα ότι έχει κάτι το θεατρικό η διδασκαλία, γιατί νιώθω την αναμονή των παριστάμενων και τη θέληση να μετάσχουν αλλά κυρίως διότι έπειτα παίζεται ξανά, έστω και με καθυστέρηση εβδομάδων ή μηνών στο μυαλό, αυτό το home theatre του καθενός. Όπως συμβαίνει με τις ταινίες που παρακολουθήσαμε κι ανακαλύπτουμε μια κρυφή εικόνα, ένα ολίσθημα, μιαν πληροφορία που μας ξέφυγε εκείνη τη στιγμή στη σκοτεινιά του παρόντα χρόνου.
Αυτές τις μέρες ψάχνω για καινούργια τεχνάσματα, χάριν ερμηνευτικής ποικιλίας και κάπου καταλήγω. Πρώτη φορά που χρησιμοποίησα wikis και τα βρήκα δυνητικά δημιουργικά. Π.χ. κάτι που έφτιαξα για τους αρχάριους 2 και το ενδιάμεσο επίπεδο (3): http://greekforall.wikispaces.com/%CE%93%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%AF%CE%BA%CE%B5%CF%82
Στη σελίδα υπάρχουν στο κάτω μέρος δύο συνδέσεις προς γραμματική επανάληψη (Ουσιαστικά κι επίθετα γένους θηλυκού) με ασκήσεις που επιτρέπουν λοξοδρομήσεις και ενεργοποίηση τυχόν στάσιμης γνώσης.
Επίσης, στην κορυφή της σελίδας παρατίθενται και τρεις φωτογραφίες, η καθεμιά από τις οποίες οδηγεί σε άλλο υλικό, όχι πια γραμματικό. Η μια αφορά τη Σαπφώ και θέλει να ξεκουράσει αλλά όχι και να κοιμίσει τους φοιτητές με μουσική. Ο στόχος εδώ βέβαια δεν είναι να κατανοήσουν την αιολική. Η νεοελληνική μετάφραση μας αρκεί.
Η δεύτερη αφορά την τρέχουσα μουσειακή εκπαίδευση με την ανασύνθεση της μορφής της Μύρτιδος, της εντεκάχρονης που πέθανε από το λοιμο του 430 π.Χ. Οι εικόνες που πρόσθεσα μας επιτρέπουν να μελετήσουμε συνήθειες του αρχαίου ιδιωτικού και δημόσιου βίου και να δούμε ομοιότητες με χριστιανικές και μουσουλμανικές τελετουργίες που επιβιώνουν συχνά στις παρυφές των δογματικών επιταγών.
Η τρίτη φωτογραφία (εικονίζει την Κική Δημουλά) φέρνει μια σύγχρονη φωνή γυναικείας δημιουργίας κι αίσθησης του πραγματικού. Θυμίζω ή αναφέρω ότι και στον αραβικό κόσμο η γυναικεία γραφή συνιστά δυναμική ώθηση στα λογοτεχνικά πράγματα.
Το γλωσσάρι που παρατίθεται εδώ κι εκεί έχει να κάνει με τους δικούς μου φοιτητές, όσα θεωρώ πως δεν ξέρουν ή δύσκολα θυμούνται και δεν έχει γενική αξία.
Όπως ίσως βλέπετε στο υλικό που κρύβεται πίσω από τις εικόνες, θεωρώ ότι έχει μεγάλη σημασία να μην ξεχάσω πως α. πάλεψα για τον τίτλο μαθημάτων "Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμός", β. είναι η συνολική ενεργοποίηση (γνωστική, συναισθηματική, συνεργατική) των σπουδαστών που φέρνει την ικανοποίηση, γ. απευθύνομαι σε 75% γυναικείο ακροατήριο με ομοιότητες και διαφορές από την ελληνική ανάλογη ομάδα. Φυσικά και στο παρελθόν έχω αξιοποιήσει άλλες μορφές υλικού μέσω του διαδικτύου που είτε δημιούργησα ( http://amman-gr.blogspot.com/2009/11/on-december-and-his-golden-table.html για τη θλιβερή επέτειο των γεγονότων στη Γάζα.) είτε παρέπεμψα.

Labels: , , , ,